tisdag 24 november 2009

Snart är det jul igen!

Hej allihop!

Oj, vad tiden går, julen närmar sig med stormfart. I dag har jag varit helledig från jobbet så gissa om jag passat på att städa, dona, pynta och fixa. Liksom resten av Er alla ute i Sveriges avlånga land förmodar jag.

Jag gillar basfärger såsom vitt, svart, grått, brunt, nougat i alla nyanser.
Men jag ska bekänna att är det någon färg som ligger mig väldigt varmt om hjärtat så är det rött. Mmm, så vackert!
Därför är det så härligt att julens stora färg är just rött.
På bilderna nedan kommer Ni förstå vad jag menar.

Första bilden visar bl.a ett rött fat inköpt för halva priset på Inredningskompaniet i Karlstad, ett riktigt fynd.
Ivardagsrummets burspråk har jag 2 såna här vita stjärnor.

En (låtsas)grangirlang med lite bling-bling. Härliga mjuka änglar och blänkande prismor har jag lindat runt på vita skänken i V-rummet. Tyvärr kan vi inte ha äkta granris inne p.g.a allergi i familjen.
Ena väggen i all-rummet. Här ser Ni lite röda inslag, bl.a påsen, kuddarna på stolen, den ena i ett jou de toile tyg och den andra i lintyg med rött monogram. Har lagt silveräpplen i svarta skåpet.

Här kommer ett par utebilder. Gissa om det gick åt en hel del granris för att binda jättekransen som hänger på dörren. Jag har använt en rockring som stomme. Riktiga juläpplen likaså.

Här ser Ni även gluggen ovanför entrén.
Den här fina orkidén har jag fått från min kära svägerska. Hoppas att den får behålla blommorna över jul åtminstone. Har inga gröna fingrar. Krukan är en favorit, en liten silverbytta med handtag från "Sia".
Ängel-ljusstake köpt för några år sedan hos Gunilla på "Sannagården". Jag tror dem görs i Norge.
En härligt ärgad, grön balja som det för tillfället står en lykta i.

Min underbara tomte med bruna skinnkläder har fått flytta in igen.

Jag har bytt gardinlängder i allrummet. De är väldigt vackra, tycker jag. Linlängder med rött monogram, även de en gång i tiden köpta på "Sannagården".

Närbild.
Har även stora kuddar (vitt med rött monogram) och mindre (lin med rött monogram).

Närbild av smidesstolen i allrummet.

Svarta spegeln i allrummet med julstjärna.

Juldekoration (två höga blommor i glitter).

Köket med rödvitrutiga textilier blandat med vitt.

Årets adventljusstake med bruna brickor, nr 1-4. Spana in de små gummorna i rödrutigt. De är så fräcka.
På två av stolarna i köket har jag rödvitrutiga stolsfordral + runda vita monogramkuddar (köpta hos Sandra på Interiörboden). På de andra två stolarna har jag vita stolsfordral + rödvitrutiga kuddar. Lite variation med andra ord.

En rund brodyrkudde i närbild.

På baksidan av stolarna har jag fäst dessa lingonhjärtan.

Glasklocka på kruka.
Slagbordet i dagsljus.
2 små byster, honom och henne.

Ja, det var allt för idag. Slit inte ihjäl Er ute i stugorna inför julen utan tänk på att det är samvaron och "julefriden" som betyder något.
Ta hand om Er allihopa!
Kram / Susanne

3 kommentarer:

  1. Hej Susanne!

    Vad kul att läsa vad du pysslat med!
    Det var ju ett tag sedan :)
    Längtar att efter dina inlägg ska du veta, hihi!
    Du visar ju så mycket fint och det var jätte kul att se hur du pyntat ute, och dessa underbara fönster ovanför entrén....jätte fint :)
    Hoppas att det är bra med dig annars, mycket jobb?!
    Jag tycker också att vi har en härlig tid framför oss med mycket pyssel och härlig tid med nära och kära!
    Precis som du skriver - Slit inte ihjäl dig utan njut också av julen!!

    Ha en jätte bra dag!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Men jösses vad mycket fint du visar!! Du har pyntat så fint till adventshelgerna. Dina gardiner med monogram är superläckra, och den stora dörrkransen..Wow! Allt du visar är jättefint, ett härligt julhem har du.
    Må så gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint du visar!
    *♫•*¨*•.¸¸* GOTT NYTT ÅR! *¸¸.•*¨*•♫*

    Kram Maud

    SvaraRadera