tisdag 3 mars 2009

Tisdag den 3 mars 2009

Välkomna in i min lilla hall!
Direkt till höger hänger ett jättestort franskt dokument (90x120 cm) som jag skickat efter i nätbutiken "Fridas Gård". Jag gillar det skarpt.


Så här ser resten av väggen ut där. Bokstaven R kommer från Jeanne Darc Living (Danmark)men är köpt i en liten gårdsbutik, "Hem till gårn" i Charlottenberg. Boken Franske stemninger är från samma leverantör men köpt i butiken "Nostalgia och kuriosa" i Säffle.
Den vita hyllan samt lyktan är inhandlat i en inredningsbutik vi har på orten, nämligen Grönberga Interiör & Design (Grums).
På den tredje bilden kan Ni se en romersk pelare av järn som jag säkert köpt för ca 20 år sedan. Den franska kyrkoljusstaken är inhandlad hos Pia på Grönberga. Tapeten är en jou de toile, ett mönster som härstammar från Frankrike på 1700-talet (tror jag). Den har oftast ett beskrivande tema o visar ofta fina damer och herrar som gör någon form av aktivitet. Jag älskar det mönstret.

På bild 4 kan man se en guldängellampa. Den är faktiskt hemmagjord. Jag fick den av min ena moster (Vivi-ann) som bor uppe i Boden i Norrland. Än en gång; tusen-tack, den är så fin. Det är en vanlig Sia-ängel som fått kedjor etc. Mamma, mina mostrar Gerd o Vivi-ann (från Boden) o jag har sådana här lampor.


Den lilla hallmöbeln är köpt på Mio för ca 15 år sedan och heter Signum Gustavus. Det tillverkas än idag tror jag. Krönet på spegeln är så fint, består av en snidad handgjord trärosett. Stentavlan är köpt på affären Inredningskompaniet i Karlstad (en underbar butik med mycket gamla möbler). Jag har dock shabbymålat om den.



Den här stolen har ett överdrag som jag sytt av gamla tygservetter med monogram. Kudden har min kära mamma broderat o sytt. Fårskinnsfällen + en till fick jag av mina nära och kära när jag fyllde 40 år. Dem är helt underbara.



Hallen i sin helhet.

Direkt i anslutning till hallen börjar all-rummet med denna stora klocka. Klockan, sidobordet och kronan är köpt i Grums hos vår Grönberga-Pia. Tavlan har Olle "droppen" Eriksson målat. Ljusstaken, krukan är köpta hos Gunilla på "Sannagården". Dem rostiga äggen i krukan har jag köpt hos Inredningskompaniet.

2 kommentarer:

  1. Hej Susanne!

    Vad kul att jag hittade hit till din blogg!
    Ska bli kul att få följa din resa här på bloggen! :)

    Och så fint du har det!!
    Helt otroligt vackert :)
    Jag gillar verkligen det där dokumentet du köpt på "Fridas gård".
    Det får nog bli ett sådant tror jag :)
    Och eller hur hittar man mycket fint hos Pia?
    Hon har jätte, jätte mycket fint!
    Den där klockan är såå fin!

    Ska bli kul att få se resten av ditt hus, och dina inredningssaker!
    Spännande!!

    Ha en jätte bra kväll, så ses vi!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra!
    Kul att du tittade in på min blogg och 1000-tack för de fina kommentarerna. Det värmde. Visst är dokumentet fint, jag har använt tapetlim o klistrat upp det på en plywoodskiva. Apropå Pia på Grönberga har jag köpt väldigt mycket där. Det är nästan farligt att gå in där, blir väldigt dyrt. Jag har varit in på din blogg flera ggr, du har det väldigt fint. Vi har många lika saker.
    Ha en trevlig helg!
    Kram Susanne

    SvaraRadera