fredag 6 mars 2009

Visning av allrummet

Hej!

Då var det fredag igen, oj vad dagarna går fort.


Har tagit lite bilder av allrummet. Är tyvärr ingen bra fotograf
men lär mig väl med tiden förhoppningsvis.


Här är lite närbilder från en tidigare bild jag tagit.

Bl.a av ljusstaken, krukan, kronan och rostiga äggen som jag bundit ett linsnöre med madonnaemblem på.




Krukan med nät har jag köpt av Eva-Karin som har en underbar butik i Karlstad som heter noll54. Hon har även bloggen: noll54interior.blogspot.com. Ett tips, gå in där och titta i hennes fina affär resp. hem.



Den här fina bysten har jag köpt i Grums finaste interiörbutik, nämligen Grönberga Interiör & Design. Spegeln i bakgrunden är också köpt där. Är den inte vacker?


Lampskärmen är inhandlad hos Gunilla på Sannagården. Jag ville visa mönstret på skärmen eftersom kransen påminner om dem som är på gardinlängderna jag har i allrummet. Se bilder längre fram.


Här ser Ni väggen i sin helhet. Det lilla cittrabordet har många år på nacken. Speglar och lampor är något jag är väldigt svag för som Ni kanske kan förstå längre fram.


I allrummet finns det 3 st stora fönster. Här visar jag hissgardinerna jag sytt till de 2 ytterfönstrena. Tyget med bokstavsmonogram (jätteläckert) har jag köpt på noll54 och det rutiga tyget är köpt på Ohlssons tyger. Tyckte det var kul att bryta av mönstrena.

Här är längderna som jag påpekade förut. Dem är också inköpta på noll54. De är helt underbara. Består av en krans med bokstäverna C L V, vilket står för Cést la vie på franska. Sånt är livet översatt på svenska. Härligt ordspråk!

Svart barocksammetsklädd liten howardfåtölj med silverhjul inköpt på Mio. Pläden är inhandlad på noll54, leverantör Au maison. Gillar texter och monogram.


Här kan Ni se mittenfönstret. Där bröt jag av med en skir hissgardin med monogram i fransk stil köpt på noll54. Jag har även hängt ett litet linhjärta med liten flicka på, på gardinstången, också köpt på föregående butik. Det gamla vita 1800-tals slagbordet är köpt i Säffle i butik "Nostalgia och Kuriosa". Jag älskar verkligen slagbord. Jag har ett till i vardagsrummet från 1700-talet som jag ska visa längre fram.



Bakom soffan står ett litet tittskåp som jag köpt hos Grönberga-Pia. På skåpet står en gammal dockvagn som jag sytt ett spetslakan till.

I vårt hus har vi en öppen planlösning mellan allrum, kök och vardagsrum (även hallen till viss del). Jag nämnde min förkärlek till speglar förut, här kan Ni se en till. Den här svarta stora kaminspegeln är från HouseDoctor. Jag gillar verkligen en blandning av alla nyanser i vitt, brunt, svart, grått, lin och metaller (guld, siver, koppar). Vinstället som har en flaggvimpel i toppen av stål har många år på nacken. Har även ett stort torn som detta som jag kan visa en annan gång.

Här visar jag en av flera metallampor jag har. Den är faktiskt i nyskick men ser väldigt gammal ut. Det roliga med den här är att den är höj- och sänkbar. Jag ÄLSKAR den. Köpt på Grönberga.

En kandelaber med en liten putte som först var brun men jag har målat den shabbyvit. Den är också köpt på GrönbergA.


Här ser Ni divansoffan vi har i allrummet. Komattan skymtar också. Mattan har jag fått av min kära mamma. Den är jättefin.



Lite närbilder av kuddarna i soffan: Linkudden med text (jeannedarcliving) är köpt i Säffle, den avlånga kudden med text är köpt på Grönberga, den runda kudden med monogram har jag sytt själv.




Den här kudden har jag också sytt. Samma tyg som hissgardinerna. Tyckte det blev bra med bokstavsmonogrammet med linspets runtomkring.





Mitt emot guldspegelväggen har jag denna svarta hylla med fack, köpt på Grönberga.



Här är hela den väggen. Det svarta skåpet i gammal stil har jag köpt på Grönberga. Kristallampan är från HouseDoctor. Stolen har många år på nacken. Stolsöverdraget är från White Sense.

Tack för mig för tillfället. Ha nu en skön fredagskväll och en trevlig helg!

Kram/Susanne

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Oj, vad fint!
    Du har det verkligen jätte fint.
    Och som sagt, som du sa, vi har mycket lika :)
    Och det är ju så kul att se vad du har gjort med grejerna, så att man får ideér!
    Jag blev så sugen på att åka till den där butiken du prata på i Charlottenberg, där du hade köpt bokstaven "R", för jag har ett sånt fast ett "M" och jag vill ha fler :)

    Ha en jätte bra helg!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej igen Sandra!

    Kul att du tittar in till min blogg och 1000-tack igen för de värmande orden. Hem till gårn i Ch-berg är en jättemysig liten gårdsbutik. Det är kul att åka ut på en dagstur och se sig om lite i andra affärer. I Arvika har dem många loppisar o antikaffärer. Det är också kul att se. Jag tycker om att blanda gammalt o nytt. Vilket fint gammalt fönster du hittat på loppis förresten. Det är underbart.

    Ha en jättemysig helg!
    Kram/Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ja, jag får nog ta mig en sväng någon dag!
    Är så kul att hitta andra butiker :)
    Och jag älskar också att blanda gammalt och nytt!!

    Hoppas att du får en riktigt bra helg!
    Kram Sandra

    SvaraRadera